Biltema passerer én milliard

(NW): Biltema har opplevd en firedobling i omsetningen på få år. I år åpner kjeden tre nye varehus og runder én milliard i omsetning.

Billigkjeden hadde i 2004 en nettoomsetning på 800 millioner kroner, en firedobling siden 1996. I samme tidsrom har antall varehus økt fra seks til ti.

– I år regner vi med en nettoomsetning på 1,1 milliard. Ikke minst skyldes dette at vi etablerer oss på nye steder i 2005, sier arbeidende styreleder Magne Teigland i Biltema Norge AS til nyhetsbyrået Newswire.

De nye varehusene åpnes i Hamar, Drammen og Haugesund. Målet er 31 varehus i Norge innen 2012.

Rett fra lager

Helt siden oppstarten har Biltema profilert seg på å være billige.

– Grunnlegger Sten Åke Lindholm undret seg over hvorfor reservedeler til bil var så dyrt når billeverandøren ofte hadde lav fortjenestemargin. Lindholms løsning var å kutte alle mellomleddene og kjøpe rett fra produsent, sier Teigland.

Lindholm har således hatt mye av samme filosofi som sin landsmann og venn Ingvar Kamprad, mannen som startet IKEA på samme tid.

Kjente produsenter

I dag kommer alle de 15000 vareslagene til Biltemas nordiske avdelinger fra ett stort lager i Sverige. Biltema har sine egne merkevarer, laget av kjente produsenter.

Store deler av befolkningen kommer i kontakt med Biltema gjennom de halvannen million katalogene som sendes ut til husstandene to ganger i året.

Kjeden jobber også med å utvikle en nettbutikk som skal være klar til sommeren, der katalogens varer kan bestilles med et par tastetrykk. Teigland anslår at denne delen av virksomheten vil utgjøre 35 – 40 millioner i inntekter på årsbasis.

Mer enn bil

Da grunnlegger Lindholm startet det første utsalget i Sverige i 1963, besto sortimentet utelukkende av reservedeler og tilbehør til bil. Med årene har utvalget økt til å omfatte hjem- og fritidsartikler og tilbehør til båt, bygg og data. Blant annet solgte Biltema 35 000 sykler i fjor, av et totalmarked på 200 000 – 250 000.

Hovedtyngden av omsetningen er fremdeles relatert til bil.

– Og vi kommer ikke til å bytte navn. Biltema-navnet er godt innarbeidet. Det er dessuten et fint navn, sier Teigland.

Kontaktpersoner:

  • Magne Teigland, styreleder i Biltema, tlf. 64 84 60 62, mob. 92 83 42 09
  • Tommy Fredriksen, daglig leder for Biltema i Bærum, tlf. 67 17 40 70, mob. 92 06 85 37

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Denne artikkelen er skrevet for Biltema.


Relaterte artikler