Norges-cruise rett i smørøyet (FOTO)

Stort skip i liten by. Cruisebesøk i Ålesund. (Foto: Birger Flem, Ålesundregionens Havnevesen).   Last ned bilde

(NW): I utlandet må cruiseskip ofte legge til i containerhavner flere kilometer fra reisemålet. I Norge kan skipene seile inn i severdighetene.

Det er ikke bare vestlandske fjorder som er reisemål for de drøyt én million cruiseturistene som i sommer går i land i norske havner. Byer som Oslo, Bergen, Stavanger, Ålesund og Tromsø er blant de travleste cruisehavnene i landet.

– I norske byer legger cruiseskipene som regel til midt i havnen, men det er ingen selvfølge at det er slik, sier cruiseansvarlig Terje Krogstad i vaktselskapet Securitas.

I mange europeiske byer må cruiseskipene ta til takke med å legge til i utrivelige omgivelser, opptil en halvtimes busstur fra bysentrum

– Havner som tar imot skip i internasjonal trafikk skal være inngjerdede og ha adgangskontroll. Derfor blir mange skip forvist til containerhavner med dårlig beliggenhet, sier Krogstad.

Smått er godt

I Norge er forholdene såpass små at ingen cruiseturister blir parkert langt utenfor allfarvei.

– Det er virkelig et stort pluss for oss, mener han.

Havnesikkerheten er blitt betydelig skjerpet de siste årene på grunn av økt terrorfrykt. Det er innført et regelverk, ISPS, som innebærer at havnene må være inngjerdet, og alle som skal innenfor gjerdet må kontrolleres.

– Alle våre vektere som jobber på ISPS-terminaler har tatt kurs i reglene. Rederiene tar sikkerheten på alvor, og passasjerene er blitt vant med adgangskontrollen, som til tider er nesten identisk med på flyplassene, sier Terje Krogstad.

Den virkelige store sikkerhetsjobben for Securitas foregår når skip tar om bord nye cruisepassasjerer.

– Vi har hatt opptil 60 vektere i sving på én gang når tusener av passasjerer skal sjekke inn samtidig. Og enda flere avganger fra Norge blir det forhåpentligvis neste sommer, sier Krogstad.

Når nye passasjerer skal sjekke inn og gå om bord, brukes både metalldetektorer og røntgenscreenere Utstyr som kan søke seg fram til sprengstoff benyttes også.

Må levere

– Cruiserederiene prioriterer sikkerhet, og ofte er det de norske havnene og skipsagentene som kontakter oss for å få bistand til å oppfylle rederienes krav. Hvis ikke havnene kan levere god sikkerhet, velger rederiene bare andre anløpshavner, sier Terje Krogstad.

Mens absolutt alle passasjerer som reiser med cruiseskip kontrolleres før de går om bord, er det litt mindre komplisert med fergene som går i utenlandstrafikk. Her blir det foretatt stikkontroller av passasjerene etter internasjonale regler.

Kontaktperson:

  • Regionsjef Terje Krogstad i Securitas, tlf. 23 03 82 45 , mob. 908 60 302

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Artikler og bilder er til fri bruk i pressen. Denne artikkelen er skrevet for Securitas.


Relaterte artikler